Stor satsning på Sveriges vägar och järnvägar (TU5) förslagspunkt 1

Utskottets förslag

Riksdagen<br />a) godk&auml;nner regeringens f&ouml;rslag om att den ekonomiska ramen f&ouml;r &aring;tg&auml;rder i den statliga transportinfrastrukturen m.m. som finansieras med anslagsmedel under perioden 2026&#8211;2037 ska uppg&aring; till 1 171 miljarder kronor i 2025 &aring;rs priser,<br />b) godk&auml;nner regeringens f&ouml;rslag om att av den ekonomiska ramen ska 354 miljarder kronor i 2025 &aring;rs priser anv&auml;ndas till vidmakth&aring;llande av statliga v&auml;gar inklusive b&auml;righet, tj&auml;ls&auml;kring och reinvesteringar av v&auml;gar samt till statlig medfinansiering till enskilda v&auml;gar samt att av den ekonomiska ramen ska 210 miljarder kronor i 2025 &aring;rs priser anv&auml;ndas till vidmakth&aring;llande av statliga j&auml;rnv&auml;gar inklusive reinvesteringar,<br />c) godk&auml;nner regeringens f&ouml;rslag om att av den ekonomiska ramen ska 607 miljarder kronor i 2025 &aring;rs priser anv&auml;ndas till utveckling av transportsystemet samt att den del av den ekonomiska ramen som ska anv&auml;ndas till utveckling av transportsystemet 2026&#8211;2037 f&aring;r anv&auml;ndas f&ouml;r investeringar i statliga j&auml;rnv&auml;gar och v&auml;gar, trimnings- och milj&ouml;&aring;tg&auml;rder i befintlig infrastruktur och statlig medfinansiering till vissa regionala kollektivtrafikanl&auml;ggningar m.m., bidrag till &aring;tg&auml;rder i allm&auml;nna farleder, slussar och isbrytare, driftsst&ouml;d till icke-statliga flygplatser, st&ouml;d f&ouml;r att fr&auml;mja h&aring;llbara stadsmilj&ouml;er f&ouml;r att fullf&ouml;lja tidigare ing&aring;ngna avtal, samt r&auml;ntor och amorteringar f&ouml;r investeringar som finansieras med l&aring;n,<br />d) bemyndigar regeringen att efter &aring;tg&auml;rdsplaneringen slutligt besluta om f&ouml;rdelningen av medel mellan nationell plan och l&auml;nsplaner,<br />e) godk&auml;nner regeringens f&ouml;rslag om att planeringsramen f&ouml;r investeringar i vissa v&auml;g- och j&auml;rnv&auml;gsprojekt, f&ouml;r de delar d&auml;r kapitalkostnaden finansieras med inkomster fr&aring;n tr&auml;ngselskatt eller infrastrukturavgifter, ska uppg&aring; till 63 miljarder kronor f&ouml;r perioden 2010&#8211;2037. Därmed bifaller riksdagen proposition [0] punkterna 1-5 och avslår motionerna [1] yrkandena 5 och 6, [2], [3], [4], [5], [6], [7] yrkande 2 i denna del, [8] yrkande 1, [9] yrkande 129 i denna del, [10] yrkandena 19, 20 och 35, [11] yrkandena 13, 35 och 36, [12] yrkandena 3 i denna del, 13-15, 25, 38 och 57, [13] yrkandena 1, 12-16, 21-23 och 25, [14] yrkandena 1-3 och 19, [15] yrkandena 1-4, 13-15, 25 och 30 samt [16] yrkandena 1-3.




Beslut

Kammaren biföll utskottets förslag.


Beslut i korthet

Riksdagen sa ja till regeringens förslag om en ekonomisk ram, på totalt 1 171 miljarder kronor, som under tolv år ska användas för att rusta upp Sveriges transportinfrastruktur. Summan räknas i 2025 års priser.

Under perioden 2026–2037 ska medlen användas till både upprätthållande och utveckling av bland annat vägar och järnvägar.

354 miljarder ska användas till att upprätthålla statliga vägar och 210 miljarder ska användas till att upprätthålla statliga järnvägar. 607 miljarder ska användas till att utveckla transportsystemet. Bland annat gäller det utveckling av statliga järnvägar och vägar, trimnings- och miljöåtgärder i befintlig infrastruktur samt statlig medfinansiering till vissa regionala kollektivtrafikanläggningar.


Bilagor

Infrastrukturfrågor HC01TU5