Arbetsgivare blir skyldiga att deklarera uppgifter om frånvaro vid vab (SfU9) förslagspunkt 1

Utskottets förslag

Riksdagen antar regeringens f&ouml;rslag till <br />1. lag om uppgiftsskyldighet i fr&aring;ga om fr&aring;nvaro p&aring; grund av v&aring;rd av barn,<br />2.&#160;lag om &auml;ndring i lagen (2001:181) om behandling av uppgifter i Skatteverkets beskattningsverksamhet,<br />3.&#160;lag om &auml;ndring i offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). Därmed bifaller riksdagen proposition [0] punkterna 1-3 och avslår motion [1] yrkande 1.




Beslut

Kammaren biföll utskottets förslag.


Beslut i korthet

Regeringen har föreslagit att uppgifter om anställdas frånvaro ska lämnas till Skatteverket. Det gäller i de fall frånvaron kan ge rätt till föräldrapenning eller tillfällig föräldrapenning, så kallad vård av barn (vab). Riksdagen sa ja till förslaget.

Enligt förslaget ska Skatteverket samla in uppgifterna i samband med arbetsgivardeklarationen, sedan lämnas de över till Försäkringskassan. Försäkringskassan använder uppgifterna i sin kontroll av föräldrapenningsförmånerna.

Regeringens förslag innehåller också en bestämmelse om sekretess som ska gälla i det fall en uppgift om frånvaro inte hör till denna typ av ärende hos Försäkringskassan.

Lagändringarna börjar gälla 1 januari 2025.


Bilagor

Uppgifter som ska lämnas i samband med arbetsgivardeklarationen HC01SfU9