Ersättningsrätt samt insolvens- och utsökningsrätt
Debatt i text
Fru talman! 138 miljarder - det är den totala skulden hos Kronofogden. Det är en ökning med 16 procent sedan förra året. Det har ökat med 36 procent på två år och är en fördubbling på tio år. Man får förstås ta hänsyn till penningvärdet, men viktigt är också att 20 000 personer fler i dag är registrerade hos Kronofogden. Det totala antalet är 430 000 personer. Det handlar ofta om fordonsrelaterade skulder, men det är också vanligt med konsumtionskrediter.
Fru talman! Sveriges ekonomi är i grunden stark. Statens skuldsättningsgrad är förhållandevis låg tack vare en väl planerad och utförd finanspolitik som har tacklat inflationen under de senaste åren, och inflationen är naturligtvis det största hotet mot var och en i Sverige. Konjunkturen är dock fortfarande vikande, och överskuldsättningen är ett växande problem. Ännu fler kan komma att bli inskrivna hos Kronofogdemyndigheten.
Detta betänkande kan delas in i tre olika delar: överskuldsättning hos privatpersoner, skuldsanering och normalbelopp och möjligheten för borgenärer att kunna kräva igen skulder, där även möjligheten för brottsoffer att få ersättning ingår.
Jag vill börja med överskuldsättningen, fru talman.
Hushållens skuldsättning har, som jag sa tidigare, ökat de senaste åren. Skuldsättning i sig är inte dåligt. Det är bra att kunna låna till en bostad eller någonting annat med fast säkerhet. Det problematiska är naturligtvis överskuldsättningen och när individerna tappar kontrollen över sina skulder.
Fru talman! Ett fungerande samhälle måste ha en fungerande finansmarknad. På en fungerande finansmarknad måste det finns fri konkurrens och fri etablering, inom vissa gränser. Det är samhällets och kanske den här kammarens ansvar och skyldighet att skapa regler för denna marknad som gör det möjligt för finansiella företag att agera, samtidigt som det finns ett skydd för konsumenterna så att de inte försätter sig i situationer som de inte klarar av.
Regeringen har gjort en lång rad saker för att hantera och skydda konsumenterna samtidigt som man bevarar en fungerande finansmarknad. Här följer några exempel.
I början av juli 2023 redovisades betänkandet Ett förstärkt konsumentskydd mot riskfylld kreditgivning och överskuldsättning, och den 24 september överlämnade regeringen en proposition till riksdagen med förslag som syftar till att motverka riskfylld kreditgivning och överskuldsättning. Lagändringarna ska träda i kraft den 1 mars 2025.
Propositionen innehåller bland annat förslag på att nuvarande räntetak och kostnadstak ska omfatta fler kreditgivare, utom bostadskrediter. Detsamma gäller begränsningen för kreditgivare att ta ut ersättning med anledning av betalningsförsening. Räntetaket ska sänkas från 40 till 20 procentenheter. Begränsningen av möjligheten att förlänga löptiden ska också få ett utvidgat tillämpningsområde och omfatta alla krediter utom bostadskrediter. Näringsidkare ska vid marknadsföring av alla typer av krediter, utom bostadskrediter och vissa räntefria lån, lämna särskilda upplysningar om att det medför kostnader att teckna en kredit.
Sedan den 1 juli 2014 omfattas snabblåneföretag av tillståndsplikt enligt lagen om viss verksamhet med konsumentkrediter. Dessförinnan var snabblåneföretag enbart registreringspliktiga. Det innebar i praktiken att det inte ställdes några krav på företagens verksamhet.
Snabblåneföretagens lån utmärker sig i flera avseenden jämfört med bankernas. En bidragande orsak till problem med överskuldsättning bland hushåll på den svenska marknaden är den tekniska utvecklingen och en förändring i hur man tar upp lån. Enkel tillgång till lån över internet har ökat under de senaste åren och bidrar till ett osunt konsumtionsmönster. Snabblåneföretagens lån har till dominerande del en avsevärt högre ränta än den ränta bankerna ger.
Fru talman! En annan del av detta betänkande behandlar möjligheterna för borgenärer att få ut sina pengar från den som är skyldig dem pengar. Ett exempel på detta är brottsoffers möjlighet att få ersättning.
Regeringen tillsatte den 22 juni 2023 utredningen Ersättningsregler med brottsoffret i fokus. En del av utredningens uppdrag är att se över reglerna om vårdnadshavares skadeståndsansvar för skador som deras barn orsakar genom brott för att stärka föräldraansvaret.
Utredaren ska även ta ställning till om brottsoffer ska kunna få utmätning av fler slags skadestånd än frihetsberövandeersättning som en gärningsperson har rätt till och som i dag är undantagen från utmätning.
Jag vill också i mitt anförande kort beröra ett område som inte berörs i betänkandet men som ändå rör detta område, och det är konkurslagstiftningen.
Konkurslagstiftningen ses över just nu, och förslaget innebär att tingsrättens roll i processen renodlas och att fler uppgifter flyttas till konkursförvaltaren och tillsynsmyndigheten i konkurser. Samtidigt förenklas processen bland annat genom att åtgärder som i dag kräver inblandning från flera aktörer utförs enbart av förvaltaren eller tillsynsmyndigheten. Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 2026.
Med detta, fru talman, vill jag yrka bifall till utskottets förslag i betänkandet.
2025-02-13 15:40:01
Adam Reuterskiöld
Fru talman! Vi lever i ett samhälle som ska vara byggt på trygghet, rättvisa, jämlikhet och medmänsklighet. Vårt välfärdssystem är något som vi alla ska kunna känna oss trygga i. Men verkligheten ser inte alltid ut som vi vill att den ska göra.
Jag vill lyfta fram tre viktiga områden i betänkandet Ersättningsrätt samt insolvens- och utsökningsrätt, där vi socialdemokrater ser att vi kan göra förbättringar i skyddet till våra medborgare.
Fru talman! Det första området är rättsskyddet i hemförsäkringar. Många tar för givet att om man hamnar i en rättslig tvist ska man kunna få ekonomisk hjälp för att försvara sina rättigheter. Men verkligheten är att rättsskyddet inte alltid är tillräckligt för dem som verkligen behöver det, särskilt när det gäller våldsutsatta kvinnor och barn.
Försäkringsbolagen tillämpar regeln att det är möjligt att använda rättsskyddet i hemförsäkringen för vårdnadstvister endast om talan väcks i domstol senare än ett år efter en separation eller skilsmässa.
För många av de personer som drabbas av vårdnadstvister innebär det ekonomiska påfrestningar som inte alla har råd med. Det är inte ovanligt att den ena parten försöker utnyttja den andra ekonomiskt i en tvist om vårdnad eller att en förälder inte har råd att försvara sina rättigheter i en rättslig process. Det här skapar en ojämlik situation, där den som har bäst ekonomi har ett mycket större skydd medan den som har det svårare blir utan. Det här känns orättvist och oacceptabelt.
Därför föreslår vi socialdemokrater att regeringen omgående ser över möjligheten att stärka konsumenternas rätt till hemförsäkringar med rättsskydd som är tillämpliga direkt efter en separation eller skilsmässa utan krav på karenstid.
Det skulle ge fler människor ett rättvist skydd och ge dem möjlighet att få en rättvis behandling i domstol oavsett ekonomisk bakgrund.
Fru talman! Det andra området handlar om kreditprövning och de företag som brister i sina bedömningar.
Många får krediter eller lån som de egentligen inte har råd att betala tillbaka. Det kan handla om snabblån, sms-lån eller andra lån som kunden kan ha jättesvårt att betala tillbaka, och de sätts upp utan tillräcklig bedömning av kundens betalningsförmåga. När det går fel och skulderna inte kan betalas får det stora konsekvenser för de drabbade, vilket kan leda till verkställighet hos Kronofogden.
I de här situationerna är det den enskilda individen som får bära hela ansvaret trots att det ofta är företagen som brister i sin kreditprövning och i många fall återkommande beviljar lån när det är uppenbart att låntagaren kommer att ha svårt att betala tillbaka.
Företagen har tillgång till det som behövs för att göra en noggrann bedömning av en kunds ekonomi, men ibland väljer de att bortse från detta för att snabbt kunna sälja sina produkter eller tjänster.
Det är inte rättvist att den enskilda konsumenten får betala priset för företagets slarv eller girighet. Därför föreslår vi socialdemokrater att oseriösa företag som brister i sina kreditprövningar ska stå för en större del av de kostnader som uppstår vid verkställighet hos Kronofogden. Det skulle skapa ett starkt incitament för företag att faktiskt följa gällande regler och genomföra ordentliga och noggranna prövningar innan de beviljar krediter. Det är inte bara ett sätt att skapa rättvisa för den enskilda individen, utan det handlar också om att sätta press på företagen att ta sitt ansvar och arbeta mer etiskt och ansvarsfullt.
Fru talman! Det tredje området är försäkringsbolagens otydliga avtal och prisuppgifter. En av de största utmaningarna för dagens konsumenter är att göra medvetna och avvägda val.
När det gäller djursjukvård, som behöver finnas tillgänglig över hela landet dygnet runt och året runt, krävs det att djurägarna har en tydlig bild av vad som ingår i försäkringarna. I dagsläget ställs olika krav på offentliga och privata aktörer, och priserna för försäkringarna för djursjukvård har skjutit i höjden. Otydlig information och komplexa avtal gör det svårt att förstå vad som ingår. Det kan innebära att konsumenter betalar för något de inte har behov av eller, ännu värre, inte får det skydd de förväntat sig - eller avstår från att teckna försäkring.
Vi vill att det ska vara enkelt för djurägare att i förväg ta reda på vad olika ingrepp kommer att kosta och vilka kostnader som tillkommer vid akutbehandling. Man ska kunna jämföra olika kliniker oavsett om de är offentliga eller privata.
Därför vill vi ställa krav på bättre jämförelseverktyg mellan försäkringsbolag, där flera viktiga parametrar ingår. Det bör även tydligt kommuniceras vad som ingår i försäkringen.
Fru talman! Vi står bakom samtliga våra reservationer men yrkar bifall endast till reservation 9.
2025-02-13 15:47:16
Anna-Belle Strömberg
Fru talman! För oss kristdemokrater är målet tydligt: Vi vill ha ett samhälle där den som har hamnat i ekonomiska svårigheter får stöd att ta sig tillbaka. Vi tror på en rättvis och medmänsklig skuldrätt där människor inte låses fast i livslånga skulder men där den som lånat ut pengar också får rätt till ersättning. Vi ska ha ett Sverige där ansvar och medmänsklighet går hand i hand, där vi hjälper människor att resa sig men också ser till att ekonomin fungerar rättvist för alla.
I ett rättvist samhälle måste vi ha ett system som balanserar individens frihet med det ansvar vi har gentemot varandra. Insolvens- och utsökningsrätten menar jag är en viktig del av detta system. Den avgör hur vi hanterar situationer där människor eller företag inte kan betala sina skulder och hur vi samtidigt skyddar både den som är skuldsatt och den som har rätt till betalning.
För oss kristdemokrater är det en självklarhet att ekonomiska svårigheter inte får bli en livstidsdom. Vi vill ha ett system som hjälper människor att ta sig ur skuldfällor och komma tillbaka till ett självständigt och värdigt liv. Samtidigt måste rättssystemet vara rättvist och effektivt för att säkerställa att fordringsägare får den ersättning de har rätt till.
Konsumentskyddet måste stärkas så att man inte hamnar i ekonomiska skuldfällor i onödan eller för att man inte kan överblicka de kostnader som skulderna medför.
Det är inte helt nödvändigt, menar vi, att ta sms-lån på natten. De går troligen inte till någon bra investering vid den tiden på dygnet. Det gäller även blankolån som har väldigt höga räntor och avgifter, vilket gör att den enskilde har svårt att betala av själva skulden utan bara betalar ränta år efter år.
Ett kinesiskt ordspråk säger: Att ta ett lån är lätt; att betala tillbaka är svårt. Jag önskar ibland att det vägde mer jämnt mellan de vågskålarna, det vill säga att det var lite svårare att ta ett lån men också lite lättare att betala tillbaka.
Vi måste från statligt håll försöka uppmuntra människor att göra rätt val i den djungel av låneerbjudanden och möjligheter som finns i dag.
Regeringen har inriktat sig på att minska ränteavdraget på blankolån för att ränteavdraget på blankolån ska tas bort helt under 2026. Blankolån är de facto lån som inte har någon säkerhet och därmed utgör en högre risk för den enskilde. Jag tycker att det är rätt av regeringen att inrikta sig på dessa lån, men i en övergångsperiod bör vi vara medvetna om att det blir svårt för den enskilde.
Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna har skrivit i sina motioner att de vill ha en slutlig preskription. Det har även vi kristdemokrater framfört tidigare. Vi tycker att det ska finnas en slutlig preskription efter 15 år. Då menar vi att den enskilde har gjort vad den kan för att återbetala. Någonstans måste den enskilde få möjlighet att bygga sitt liv, och fordringsägarna måste få möjlighet att gå vidare.
Samtidigt anser vi att man bör göra omvänt när man betalar till Kronofogden och betala först på skulden och sedan på räntan - inte tvärtom, vilket i princip är fallet nu, eftersom många inte orkar betala mer än räntan och därmed är kvar i skuldfällan år efter år.
Med det yrkar jag bifall till utskottets förslag.
2025-02-13 15:53:46
Larry Söder
Fru talman! Inledningsvis vill jag säga att vi givetvis står bakom alla våra reservationer, men för att vinna tid yrkar jag bifall endast till reservation 22. Den handlar om markägares rätt till full kompensation för kostnader till följd av en otillåten bosättning.
En markägare ska aldrig behöva drabbas av kostnader till följd av en otillåten bosättning på sin mark. Detta gäller såväl avgifter till myndigheter som kostnader för till exempel bortforsling, upprensning, städning och sanering av marken.
Vi har under senare år sett hur olika grupper har ockuperat mark eller etablerat bosättningar i form av tält, husvagnar eller skjul på såväl kommunal som privat mark.
En privat markägare som får en otillåten bosättning på sin mark står ensam och har en snårig byråkratisk väg att gå innan en otillåten bosättning kan avhysas. Därefter följer ibland ett omfattande efterarbete för att återställa marken till ursprungligt skick. Kostnader och eventuellt inkomstbortfall drabbar helt och hållet markägaren i fråga.
Vi menar också att markägare som drabbas, utöver rätt till ersättning för sina direkta kostnader, även ska ha rätt till ersättning för utebliven inkomst. Det kan handla om stora summor i inkomstbortfall när markägaren inte kan använda eller bruka marken på det sätt den är avsedd för.
Det händer också att de som valt att etablera en otillåten bosättning tar med sig barn till bosättningen. I de fall barn är inblandade i en otillåten bosättning måste situationen anses vara akut. Barn ska aldrig behöva vistas, bo eller växa upp i en undermålig boendemiljö, och handläggningen av sådana fall måste vara så snabb som möjligt. När det brister i föräldraansvar och det står klart att barn befinner sig en sådan belägenhet vilar ett stort ansvar på kommuner och de myndigheter som har till uppgift att skydda och tillvarata barns rättigheter att snabbt ingripa.
Fru talman! Föräldraansvaret framhålls inte i tillräcklig utsträckning i dag. Det är dock i första hand föräldrarna som har ansvaret för sina barn - inte förskolan, skolan, fritidsverksamheten, socialtjänsten eller vilken myndighet det nu vara må. Föräldrarna ansvarar i första hand för sina barn.
Under senare år har barn allt oftare dragits in i gängkriminalitet. Gängen utnyttjar underåriga och tvingar dem till exempel att hantera vapen och droger och att genomföra andra grova brott. Jag menar att detta är ett av vår tids och vårt samhälles allvarligaste problem.
Även om det huvudsakliga ansvaret i dessa fall ligger hos de gängkriminella har ändå barnens föräldrar ett ansvar. Enligt vår mening behöver föräldrarnas ekonomiska ansvar utökas, bland annat genom ett tydligare och bredare skadeståndsansvar för de barn som begått brott. Lagstiftningen måste bli tydligare, och skadeståndsansvaret för föräldrarna bör gälla i fler sammanhang och med en högre ersättningsnivå. I dag är detta skadeståndsansvar begränsat till en femtedel av prisbasbeloppet per händelse, vilket vi tycker är alltför lågt. I dag är en femtedel av prisbasbeloppet mindre än 12 000 kronor.
Fru talman! Den information om skadestånd som finns tillgänglig hos olika myndigheter och som ges till drabbade är ofta otillräcklig. Ett tecken på att så är fallet är de privata företag som via annonser på nätet hjälper människor att söka och få skadestånd och ersättningar som de är berättigade till när de själva inte känner till vilka regler som gäller eller hur man går till väga. Berörda myndigheter bör på ett tydligt och lättillgängligt sätt informera drabbade personer om möjligheter att söka skadestånd och vad reglerna innebär.
Ibland står möjligheter mot varandra. Så är till exempel fallet när ett brottsoffer har en skadeståndfordran på någon som beviljats skuldsanering. Det är, menar vi, orimligt att ett brottsoffer mister hela eller delar av sitt skadestånd på grund av att gärningspersonen beviljats skuldsanering.
Den nuvarande ordningen med en allmän skälighetsbedömning där omständigheterna vid skuldernas tillkomst särskilt beaktas är enligt vår mening inte tillräcklig. Skadeståndsfordringar som grundar sig på brott ska inte kunna omfattas av skuldsanering.
Avslutningsvis, fru talman, anser vi att ersättning till den som varit frihetsberövad inte ska utgå om denne har fällts till ansvar för brott. I dag kan den som varit frihetsberövad få en omfattande ersättning samtidigt som brottsoffer får ett lägre skadestånd. Detta upplevs allmänt som stötande och är inte acceptabelt.
2025-02-13 15:58:05
Mats Hellhoff
Fru talman! Mäns våld mot kvinnor är utbrett och tar sig många uttryck. Våldets olika dimensioner samverkar, och det är sällan det fysiska våldet kommer först. I stället föregås det ofta av psykiskt våld och kontroll.
Var är du?
Vart ska du?
Vem ska du träffa?
Jag måste veta var du är. Jag är rädd om dig.
Jag måste veta var du är. Varför skulle du vilja dölja det för mig?
Jag måste veta var du är. Jag kan inte lita på dig, din kärring. Du ska inte springa runt på stan. Om du älskade mig skulle du hålla dig hemma.
Jag skiter i om du är trött. Jag är din man, och om du älskar mig säger du inte nej.
Vem är det du ligger med i stället för mig, kärring?
Vad ska du med pengar till? Du får allt du behöver av mig.
Jag betalar inte ett öre för den där skabbiga katten. Den ska dö.
Du förstår ändå inte detta. Skriv nu på här!
Du är så dum! Försök inte ens läsa det här, din korkade kossa! Skriv på de här papperen nu, annars kommer jag att ta livet av mig. Och jag kommer att ta med mig både dig och barnen. Du kommer att ha blod på dina händer om du inte skriver på nu.
Fru talman! Så kan det låta när våldet trappas upp och breder ut sig - fysiskt våld, psykiskt våld, sexuellt våld, materiellt våld och ekonomiskt våld. Alltför många kvinnor som lyckas ta sig ur en våldsam relation upptäcker att våldet fortsätter - i form av räkningarna som väller in från lån som tagits i hennes namn eller obetalda räkningar som mannen skulle ta hand om, från företag hon aldrig hört talas om men upptäcker att hon står som ägare av eller för bilar hon aldrig sett röken av men nu inte kan betala.
I november tillsatte regeringen en utredning för att underlätta för våldsutsatta kvinnor vid bodelning. Det är en viktig utredning som jag välkomnar, men den är långt ifrån tillräcklig.
Det ekonomiska våldet måste kriminaliseras så att kvinnor som utsätts också kan få hjälp, upprättelse och möjlighet att bygga ett nytt liv. Den lagstiftning som finns om till exempel bedrägerier räcker inte till när kontexten av våld inte kan vägas in, och alltför många kvinnor tvingas inse att de är målsägande när det kommer till det fysiska våldet - men i det ekonomiska våldet står de ensamma med skuldbördan. Och konsekvenserna drabbar inte bara kvinnorna utan också barnen, ofta under lång tid efter uppbrottet.
Det ekonomiska våldet måste kriminaliseras, men i väntan på detta tar vi fasta på förslaget från Länsstyrelsen i Östergötland om att möjliggöra för skuldsanering i fler fall där kvinnor utsatts för ekonomiskt våld. Jag yrkar därför bifall till reservation 16 i betänkandet.
Överläggningen var härmed avslutad.
(Beslut skulle fattas den 19 februari.)
2025-02-13 16:07:21
Märta Stenevi
Fru talman! De senaste årens snabba prisökningar på basvaror som el, mat och boende har inneburit en ekonomisk påfrestning för landets hushåll. I takt med att de ekonomiska marginalerna har krympt har samtidigt problemen med hushållens skulder ökat.
Mellan januari 2022 och juli 2024 ökade boendekostnaderna i Sverige med så mycket som 26 procent, medan livsmedelspriserna steg med hela 25 procent. För alla hushåll är detta en tuff utmaning, men för dem med redan små marginaler blir situationen ännu mer kritisk. Var tredje svensk uppger sig i dag vara oroad över sin ekonomiska situation.
Konsekvenserna av de ekonomiska påfrestningarna är oroande. Andelen personer i Sverige som lever i materiell och social fattigdom har ökat från 3,5 till 5,5 procent. I går kom även uppgifter från Kronofogden om att 711 barn var med om en vräkning förra året. Det är nästan dubbelt så många barn som för sex år sedan.
Fru talman! Till följd av de ökade levnadskostnaderna har många hushåll tvingats söka sig till snabblån med orimligt höga räntor. En konsekvens av detta är att över 430 000 personer nu är överskuldsatta och att ett av tolv barn i dag har minst en förälder med skulder hos Kronofogden.
För att hantera detta akuta problem behövs det krafttag från politiskt håll. Vänsterpartiet föreslår därför en rad åtgärder för att reducera hushållens överskulder och underlätta för de drabbade att återfå ekonomisk stabilitet.
I vår konsumenträttsmotion föreslår vi bland annat ett förbud mot sms-lån och andra snabblån samt hårdare krav på kreditprövning för att förhindra att fler hamnar i lånespiraler. Vidare anser vi att skuldsaneringsprocessen behöver kortas från fem till tre år för att ge överskuldsatta en mer hanterbar väg tillbaka till en normal ekonomisk situation. Sådana kortare betalningsplaner i kombination med de två betalningsfria månaderna under sommar och jul skulle särskilt gynna barnfamiljer.
Vi vill även att Sverige gör som Finland och som komplement till skuldsaneringarna inför en slutlig preskriptionstid för skulder, en åtgärd som skulle ge överskuldsatta en möjlighet att påbörja ett nytt liv utan ständig oro för gamla skulder.
Fru talman! Hushållens överskulder är en allvarlig kris som hotar människors liv och välbefinnande. För att tackla denna fråga krävs åtgärder och stöd till dem som kämpar ekonomiskt samt krafttag mot de oseriösa aktörer som lånar eller har lånat ut till personer som saknar betalningsförmåga. Ingen ska behöva känna sig fångad i en oändlig skuldspiral.
Med detta sagt vill jag yrka bifall till reservation 21.
2025-02-13 16:04:10
Andreas Lennkvist Manriquez