Transportstyrelsen och PEth-testerna
Debatt i text
Fru talman! Thomas Morell har frågat mig hur jag ser på Transportstyrelsens hantering av PEth-testerna och om jag avser att agera i frågan eller om jag har fortsatt förtroende för myndighetens generaldirektör.
Som Thomas Morell påpekar är läkares anmälningsplikt en viktig del i trafiksäkerhetsarbetet för att fånga upp personer som läkaren av medicinska skäl bedömer vara olämpliga att ha körkort.
Körkortslagen (1998:488) är inte den enda viktiga hållpunkten i sammanhanget. Det är i Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om medicinska krav för innehav av körkort m.m. (TSFS 2010:125) som de krav som följer av EU:s körkortsdirektiv har implementerats.
Jag ser det som positivt att myndigheten har tagit uppgifterna och allmänhetens oro på allvar. Transporstyrelsen har beslutat att se över tillämpningen i avvaktan på att de nya reglerna om alkohol och droger i myndighetens föreskrifter om medicinska krav för innehav av körkort träder i kraft. Myndighetens bedömning är att de föreslagna föreskrifterna kommer att innebära en ökad tydlighet och förändringar i hittillsvarande praxis och att färre kommer att få sina körkort indragna.
Jag vill även påminna ledamoten om att antalet körkortsåterkallelser under 2024 där orsaken var förhöjda PEth-värden vid två mättillfällen utan kompletterande information var cirka 40 stycken.
Jag välkomnar de steg och åtgärder Transportstyrelsen nu tar, och jag har fortsatt förtroende för Transportstyrelsens generaldirektör.
2025-06-23 11:42:36
Andreas Carlson
Fru talman! Tack för svaret, statsrådet!
Hela diskussionen och de problem som har funnits runt Transportstyrelsens agerande har fått ännu vidare konsekvenser i samhället. Det har inneburit att människor inte söker vård fast de behöver göra det, därför att de är rädda för att det kommer att få konsekvenser för körkortet. Det betyder att människor drar sig för att söka vård för något som kanske är en allvarlig sjukdom. Om människor väljer bort vården för att de är rädda för att drabbas av prov som tas i lönndom har vi ett ännu större problem.
Sedan finns ytterligare ett bekymmer, nämligen att blodcentraler rapporterar om att folk inte vill komma och lämna blod längre därför att de är oroliga för att det kommer att betyda att de blir av med sitt körkort. Nu går blodcentralerna ut på bred front och förklarar att de inte tar några PEth-tester i samband med att man lämnar blod. Det finns andra prov som är mycket viktigare för dem.
Det spelar dock ingen roll. Hela hanteringen och Transportstyrelsens agerande har fått konsekvenser även för sjukvården. Folk söker inte vård fast de behöver, och de går inte och lämnar blod. Detta får konsekvenser för möjligheten att vårda andra människor som har allvarliga sjukdomar. Därför är det viktigt att regeringen nu sätter ned foten gentemot tjänstemännen och generaldirektören för Transportstyrelsen. Det här är inte acceptabelt. Det får allvarliga konsekvenser.
Jag roade mig med att titta på Socialstyrelsens sätt att bedöma värdet av PEth-proverna. Om evidensstyrkan är markerad med två plus betyder det, enligt summering av evidensstyrka, att den är begränsad. Detta har man alltså använt för att dra in körkortet för människor, och man hävdar att man har ett jättebra värde för att kunna göra det.
Det här har lett till att polisen har fått in en anmälan mot Transportstyrelsen, och den 7 maj beslutade man att inleda en förundersökning, som visade att det fanns anledning att anta att brott som hör under allmänt åtal har förövats. Det är anmärkningsvärt att polisen har inlett en förundersökning för att Transportstyrelsen inte har skött sitt åtagande.
Det finns en forskare i Falun som har lyssnat på en tidigare interpellationsdebatt. Jag ska inte läsa upp alla kommentarer från henne om den, men hon har ett förslag, nämligen att det ska tillsättas en ordentlig utredning så att fakta tas fram om de konsekvenser som ändringen av praxis har fått för enskilda, för samhället, för tilliten till vården och för slöseriet med samhällets resurser, genom exempelvis onödiga domstolsprövningar. Myndigheterna har inte klarat av att göra detta, och därför behövs en extern granskning – det är alltså förslaget från forskaren i Falun. Jag kan inte läsa upp motiveringen – då får vi stå här en halvtimme till – men det är intressant att se att det här följs på forskarnivå.
2025-06-23 11:50:14
Thomas Morell
Fru talman! Tack för svaret, statsrådet!
Det är oerhört viktigt att allt är korrekt. Jag har samlat på mig mängder av information, bland annat forskningsresultat, som visar att PEth-prover är jättebra om man ska konstatera om någon har druckit alkohol eller inte. Men det varierar beroende på kroppsstorlek och om man är man eller kvinna. För egen del är jag ganska stor, så jag kan dricka rätt mycket alkohol innan det ger utslag i promille eller i PEth-prov. För en människa med halva min kroppsstorlek eller för en kvinna krävs mindre alkohol, vilket konstateras i rapporten.
Det är viktigt att understryka att de exakta PEth-nivåerna varierar mellan individer beroende på en rad faktorer utöver kön och konsumtionsmönster, inklusive individuell metabolism och fysiologi. Därför kan man inte använda ett generellt värde när man ska bedöma om någon har ett riskmissbruk eller inte.
Framför allt måste det ske en medicinsk bedömning av läkare för att se om en människa har ett missbruk eller ej. Där är Socialstyrelsen, som vi har haft på besök i utskottet, kristallklar: Det går inte att bara stödja sig på ett labbprov. Därför är det viktigt att vi backar tillbaka nu. Om det är 40 fall eller fler är ganska ointressant, för de 40 individerna har blivit felaktigt behandlade. Då måste myndigheten backa och göra rätt. Det är oerhört viktigt.
Vi såg på TV4 i dag att förtroendet för både politiker och myndigheter minskar. Detta är något att fundera på. Vi som politiker måste vara lyhörda för vad folk där ute har för åsikter och vad de råkar ut för.
2025-06-23 11:56:58
Thomas Morell
Fru talman! Jag tackar statsrådet för svaret.
Detta med att köra onykter ute på vägarna är ett allvarligt problem, och givetvis ska vi göra allt för att komma åt dem som är rattfulla.
Jag vet att många kommer att titta på denna debatt i dag just för att PEth-testerna har blivit ett stort problem ute i samhället och engagerar en stor mängd människor. Jag vill därför passa på att be om ursäkt till dem som har mejlat mig men inte fått svar. Det har helt enkelt inte funnits möjlighet att svara på alla mejl.
Det viktiga är att komma bort från Transportstyrelsens låtsaspoliser. Det sitter tjänstemän på Transportstyrelsen och agerar poliser. Man anser att människor ska bli av med sina körkort trots att de inte har begått något brott. Man tycker att de har ett missbruksproblem, baserat på två PEth-tester, i vissa fall bara ett. Transportstyrelsen säger att det handlar om 40 fall under 2024. Men det stämmer inte, för i morse sa en journalist jag var i kontakt med att det är betydligt fler.
Vad vi behöver är riktiga poliser som kan agera ute på vägarna och ta bort dem som kör på fyllan. Vi behöver riktiga poliser som kan läsa lagstiftningen och förstå vad som faktiskt står däri och som inte leker med lagstiftningen så som man gör på Transportstyrelsen.
Att tro att Transportstyrelsens agerande leder till att vi får bort rattfyllerister är en akademisk kullerbytta av rang. Låt oss bara ta dödsolyckan i Gävle för någon månad sedan då två unga män omkom. Föraren saknade körkort och misstänktes dessutom för grovt rattfylleri. Där hade det ingen som helst betydelse att förarens körkort var indraget, för han körde på fyllan ändå. Det är detta som är problemet: Man tror att man kommer åt ett allvarligt bekymmer ute i trafiken genom att agera utifrån skrivbordskontroller.
I sitt svar hänvisar statsrådet till TSFS 2010:125, vilket är ganska lustigt eftersom det däri står ganska tydligt: ”En person anses vara beroende av substans som sägs i 1 § första stycket 1 eller 2 om diagnosen beroende har ställts utifrån vedertagen medicinsk praxis eller om det utifrån tillgänglig information kan bedömas att kriterierna för sådan diagnos är uppfyllda.”
En läkare ska göra en bedömning huruvida man har ett alkoholproblem eller inte. Man kan använda sig av PEth-tester när man ställer diagnos, men läkaren ska alltid föra en dialog med sin patient och göra vidare utredningar för att se huruvida patienten har ett alkoholberoende som är skadligt eller inte. Man kan alltså inte förlita sig på enskilda PEth-tester.
Det står tydligt att det krävs vedertagen medicinsk praxis för att man ska kunna bedöma om en människa har ett alkoholproblem eller inte. Detta har Transportstyrelsen helt frångått, vilket är synnerligen allvarligt.
2025-06-23 11:44:02
Thomas Morell
Fru talman! Det följs inte bara på forskarnivå, utan regeringen följer förstås detta noga.
Som jag sa i mitt inledningsanförande ser jag positivt på att myndigheten har tagit uppgifterna och allmänhetens oro på allvar, att Transportstyrelsen har beslutat att se över tillämpningen och att man också, i avvaktan på nya regler om alkohol och droger i myndighetens föreskrifter om medicinska krav, har tillsatt en expertgrupp, som jag sa i mitt tidigare svar.
Jag tror att det är viktigt, fru talman, att återigen påminna om att antalet körkortsåterkallelser under 2024 där orsaken enbart var förhöjda PEth-värden vid två mättillfällen var cirka 40. Det har funnits uppgifter i medierna om att det skulle handla om tusentals fall, men jag vill vara tydlig med att den uppgift som Transportstyrelsen har givit är betydligt lägre än så.
Jag kan konstatera att obekräftade uppgifter har spridits i debatten, dels om den alkoholmängd som krävs för att få indraget körkort, dels om de tester som används. Vi har ett ansvar att vara korrekta och tydliga. Annars riskerar vi som allmänhet och som politiker att undergräva tilliten till regler och myndigheter. Det är därför jag som infrastruktur- och bostadsminister, fru talman, vill understryka att vi alla har ett ansvar för att rätt uppgifter förekommer i en viktig debatt.
Transportstyrelsen har påpekat att delar av rapporteringen har varit missvisande. Det är viktigt att allmänheten inte vilseleds, så att vi inte får den situation som Thomas Morell pekar på, där människor drar sig för att söka vård. Ingen ska vara rädd för att gå till vården, och därför vill jag upprepa mitt budskap: Det tas nu fram nya regelverk, och bedömningen är att det kommer att leda till färre körkortsåterkallelser.
I de fall där enbart PEth-tester utgör grunden ska varje enskilt fall bedömas av en särskild expertgrupp. Som jag också sa, fru talman, går Transportstyrelsen, i avvaktan på gruppens arbete, inte vidare med ärenden där det endast finns prover med förhöjda PEth-värden.
Det är också viktigt att säga att man alltid kan ansöka om körkortstillstånd och få sin sak prövad på nytt. Även om jag inte kan uttala mig om enskilda fall, fru talman, har jag, som jag nämnde, noterat att en person i ett av de uppmärksammade fallen har fått tillbaka sitt körkort.
2025-06-23 11:54:17
Andreas Carlson
Fru talman! Vad gäller kontroller på väg för att förebygga, upptäcka och beivra rattonykterhet är vi helt överens. Men det är inte riktigt det denna debatt handlar om, utan den handlar om ledamotens frågor om hanteringen av PEth-testerna. Jag har svarat på Thomas Morells frågor, men jag vill i tillägg till det säga att det förstås är viktigt av rättssäkerhetsskäl att använda etablerade mätmetoder och fastställda gränsvärden.
Därför är det positivt att Transportstyrelsen nu gör en regelöversyn. De nya reglerna kommer att förtydliga när en förare är medicinskt olämplig för körkort, och myndighetens bedömning är att regeländringen kommer att innebära färre körkortsåterkallelser inom detta område.
Regeringen följer givetvis detta arbete noga.
När nya föreskrifter finns på plats är det möjligt att ansöka om körkortstillstånd och bli prövad enligt dessa nya föreskrifter. Möjligheten att ansöka om körkortstillstånd finns dock redan i dag. Jag ska inte uttala mig om enskilda fall, men jag har noterat att en person i ett uppmärksammat fall nyligen har fått tillbaka sitt körkort.
När det gäller de fall som det handlar om visar Transportstyrelsens sammanställning att det har varit 40 fall där endast två PEth-tester varit avgörande. I väntan på att de nya riktlinjerna och föreskrifterna ska komma på plats har Transportstyrelsen tillsatt en specifik expertgrupp som tittar på tillämpningen av regelverket i den delen. Gruppen kommer att se över hur verksamheten framöver ska förhålla sig till den typen av ärenden. I avvaktan på gruppens arbete går Transportstyrelsen inte vidare med ärenden med enbart prover med förhöjda PEth-värden.
2025-06-23 11:48:06
Andreas Carlson
Fru talman! Jag håller med om att förtroendet för våra myndigheter är centralt och viktigt att värna, och därför är det, som vi har varit inne på i den här debatten, viktigt att rätt uppgifter förekommer. Transportstyrelsen har pekat på att det har varit vilseledande information.
Det är bra att kunna klargöra detta i dag, och det är bra att Transportstyrelsen nu ser över regelverket. I de fall där det enbart handlar om två PEth-tester har jag vid flera tillfällen i debatten lyft fram att Transportstyrelsen nu i avvaktan på den specifika expertgruppens arbete har bestämt sig för att inte gå vidare med ärenden där det endast finns förhöjda PEth-värden. Det är ett direkt svar på Thomas Morells fråga. Denna åtgärd är alltså redan vidtagen i Transportstyrelsens arbete.
Det är positivt, som jag också har sagt, att myndigheten har tagit uppgifterna och allmänhetens oro på allvar. Detta ska förstås gå till på rätt sätt så att man kan lita på myndighetens arbete och även vågar söka sig till vården om man är i behov av det. Man ska inte vara orolig för att bli av med sitt körkort.
Jag hoppas därför också att den här debatten ska klargöra hur det ligger till, hur många fall det har varit tal om, vilka åtgärder Transportstyrelsen redan har vidtagit och vad detta har fått för konsekvenser för de fall där endast PEth-tester tidigare har legat till grund för körkortets återkallelse.
Jag vill också återigen, fru talman, understryka att det är möjligt att få sin sak prövad igen och att ansöka om att få tillbaka körkortet. Utan att gå in på enskilda ärenden kan jag säga att detta har varit fallet i ett av de uppmärksammade ärendena. En person har alltså fått sitt körkort tillbaka.
Tusen tack för debatten! Jag ser fram emot fortsatt samtal.
Interpellationsdebatten var härmed avslutad.
2025-06-23 11:59:02
Andreas Carlson