Lantmäteriets digitala tjänster
Debatt i text
Fru talman! Tack, statsrådet, för svaret! Vi har under hösten kunnat följa nyhetsrapporteringen om att Lantmäteriet har haft allvarliga säkerhetsbrister i sin sekretessprövning. Hemliga och säkerhetsklassade uppgifter har funnits lättillgängliga i öppna arkiv, något som har inneburit att försvarshemligheter och skyddade personuppgifter har kunnat hämtas ut utan nödvändig sekretessprövning.
Detta är självklart allvarligt, och det ledde till nödnedstängda digitala tjänster och register och till att generaldirektören för myndigheten fick avgå. Jag förutsätter att man nu gör ett gediget arbete såväl med att reda ut vad som har hänt som med att säkerställa att man åtgärdar de säkerhetsbrister som har uppdagats.
Men, fru talman, min interpellation i dag handlar om inte om Lantmäteriets säkerhetsbrister i sig utan om konsekvenserna av nödstoppet. Nedstängningen av Lantmäteriets digitala tjänster har fått allvarliga konsekvenser för samhällsbyggande och samhällsplanering.
Investeringar uteblir, och projekt försenas eller stoppas helt. Det påverkar såväl bostadsbyggande som annan viktig infrastruktur. De uppgifter som krävs för detaljplaner och byggnation är i dagsläget inte tillgängliga digitalt, vilket innebär omfattande hinder för byggprocesser. Att hantera dessa uppgifter manuellt kräver såvitt jag förstår ett stort antal tjänstemän som i dag inte finns.
Mot den bakgrunden frågade jag ansvarig minister Andreas Carlson vilka åtgärder han har vidtagit för att säkerställa att nedstängningen av Lantmäteriets digitala register inte ska få orimliga konsekvenser för samhällsekonomi och samhällsutveckling.
Svaret är anmärkningsvärt och väcker fler frågor än det ger svar. Regeringen följer utvecklingen och konsekvenserna för samhällssektorn men har inte vidtagit några som helst åtgärder, detta trots att man enligt egen utsago fick information om att Lantmäteriet hade uppmärksammat brister i sekretesshanteringen redan i slutet av mars i år och trots att man rimligen uppmärksammade att Lantmäteriet tvingades nödstänga de digitala registren den 24 maj.
Det har nu gått nio månader sedan man först fick information och sju månader sedan de digitala tjänsterna stängdes ned. Hur är det möjligt att man inte på något sätt har agerat för att minimera konsekvenserna för samhällsekonomi och samhällsutveckling?
Andreas Carlson anför i sitt svar, möjligen som en förklaring, att myndigheten inte har hemställt om åtgärder från regeringen. Betyder det då att ansvarig minister är nöjd med de åtgärder som myndigheten har vidtagit och därmed accepterar de konsekvenser som nu uppstår för samhällsekonomi och samhällsplanering? Är det ministerns och regeringens bedömning att myndigheten har de resurser som krävs för att dels hantera de nedstängda digitala tjänsterna manuellt, dels åtgärda säkerhetsbristerna och få igång systemen igen?
Hur stora är problemen? Hur många projekt blir fördröjda eller blir inte av på grund av att man inte får ut handlingar i tid? Vad gör man för beräkningar och bedömningar när det gäller de samhällsekonomiska konsekvenserna?
Och slutligen: När räknar ministern med att de digitala tjänsterna ska vara på plats igen?
(Applåder)
2024-12-19 15:13:02
Jennie Nilsson
Fru talman! Jennie Nilsson har frågat mig vilka åtgärder jag har vidtagit för att säkerställa att nedstängningen av Lantmäteriets digitala tjänster inte får orimliga konsekvenser för samhällsekonomin och samhällsutvecklingen.
Jag vill inleda med att säga att Lantmäteriet är en central aktör för att samhällsbyggnadssektorn ska fungera. Med det sagt har nedstängningen som genomfördes i maj bedömts som nödvändig av säkerhetsskäl.
Regeringskansliet fick i slutet av mars 2024 information om att Lantmäteriet uppmärksammat brister i sekretessgranskningen när kundtjänst lämnade ut handlingar och att myndigheten planerade att vidta åtgärder inom kort. Efter det har Regeringskansliet haft löpande kontakt med myndigheten och i maj fått information om ytterligare brister i hanteringen av akter i e-tjänster och vilka åtgärder som planerats för att åtgärda dessa brister.
Myndigheten har inte hemställt om åtgärder från regeringen. Det var myndighetens beslut att stänga tjänsterna, och myndigheten har också aviserat att fler åtgärder för att lösa problemen är att vänta. Regeringen ser allvarligt på det inträffade. Regeringen har tillsatt en vikarierande generaldirektör i väntan på tillsättningen av en ny generaldirektör.
Regeringen följer utvecklingen och konsekvenserna för samhällsbyggnadssektorn. I regleringsbrevet för 2025 har regeringen i dag gett myndigheten ett uppdrag att redovisa hur arbetet med att stärka den interna styrningen och kontrollen för att främja en god förvaltningskultur framskrider. Regeringen kommer även att vidta åtgärder för att se över och förstärka förutsättningarna för Lantmäteriets arbete med informationssäkerhet. Vilka ytterligare åtgärder som kan komma att bli aktuella att vidta från regeringens sida får jag återkomma till.
2024-12-19 15:11:08
Andreas Carlson
Fru talman! Jag tror att ledamoten vet svaret på om jag är nöjd med hur saker och ting har förhållit sig på Lantmäteriet. Jag tror att budskapet har varit ganska tydligt från regeringens sida och från min sida när det gäller den här händelsen och situationen. Vi ser mycket allvarligt på det inträffade.
Men det är också viktigt att Jennie Nilsson själv tar konsekvenser av vad hon konstaterar.
Att den nödvändiga nedstängningen gjordes innebär att det behöver vidtas åtgärder som gör att man kan öppna detta på ett säkert sätt. Den exakta omfattningen av detta arbetar myndigheten med - i detta nu, kan jag tänka mig. Jag har sagt detta i ett tidigare svar. Jag har beskrivit att myndigheten har nyanställt ett tjugotal personer och att långt fler än så har kunnat omdisponeras inom Lantmäteriet för att kunna hantera den uppkomna situationen.
Fru talman! Jag har svarat tidigare att det finns indikationer på att det behövs mer medel för att hantera detta under 2025, men man har inte kunnat precisera något när vi har ställt frågan. Jag har sagt att det förstås är viktigt att den nya, vikarierande generaldirektören behöver komma en bit längre i arbetet för att kunna ge det underlag som behövs för att regeringen ska kunna fatta ett beslut. Men regeringen står redo att fatta de beslut som kan krävas.
Mer än så tror jag inte behöver sägas. Jag tror att vi är överens om detta. Jag tror att vi ser konsekvenserna av detta för samhällsbyggnadssektorn. Jag har uppfattat att vi är överens om de bedömningar som gjorts när det gäller att det var en nödvändig nedstängning och att den kanske till och med borde ha gjorts tidigare. Där delar jag Jennie Nilssons bedömning.
Det är därför som vi har gett myndigheten i uppdrag att stärka sin interna styrning och kontroll och aviserat att det ska utses en utredare som ska gå till botten med händelseförloppet före våren 2024.
Det finns ingen anledning, fru talman, att blåsa upp detta till en stor konflikt. Jag tror att det finns en mycket stor samsyn i denna fråga.
2024-12-19 15:24:56
Andreas Carlson
Fru talman! Jag tackar ministern för svaret även om jag fortfarande inte upplever att jag har fått svar på mina frågor, som jag tycker är relevanta givet situationen.
Jag kan också tycka att det är lite magstarkt av ministern att säga att Jennie Nilsson själv bör ta konsekvenser. Det är oklart vilka konsekvenser som jag borde ta i detta. Men vill man som minister inte se sin egen roll och vill man försöka skjuta detta bara på myndigheten är det kanske så som man väljer att besvara genuint ärliga frågor och bemöta oron kring att vi har en samhällsbyggnadsprocess som nu har stoppats upp i ett extremt olycksaligt läge. Saker och ting som behöver byggas byggs inte på grund av att man inte kan få ut registeruppgifter.
Det var nödvändigt att stänga registren. Men det är också nödvändigt att se till att man upprätthåller någon form av rimlig service och nivå på detta. Och det är viktigt att man agerar skyndsamt både i fråga om att ta ansvar och i fråga om att tala om hur man ser på vägen framåt, vilka lösningar man ser och när de är på plats.
Den kanske mest springande punkten i mina frågor är: När kan man förvänta sig att dessa register öppnar igen? Den frågan har jag inte heller fått svar på. Jag förstår att det är svårt att säga något exakt, men det borde åtminstone gå att ge en fingervisning om när man tror att systemen kommer att kunna fungera på ett rimligt sätt.
Till detta kommer att det riskerar att bli nya problem om man inte hanterar detta och om man liksom skjuter ansvarsfrågan ifrån sig på det sätt som nu görs. Det vittnas om att det finns risk att kommuner börjar bygga upp egna register för att kunna ha tillgång till uppgifter. Det vore ännu mer rättsosäkert och farligt än det som vi har sett i myndigheten, så som det har varit.
Jag vill avsluta med att önska att ansvarig minister visar att han är beredd att ta ansvar också för konsekvensen av nödstoppet.
2024-12-19 15:27:20
Jennie Nilsson
Fru talman! Jag ska börja med att konstatera att jag inte hör något annat från Jennie Nilsson än att hon gör samma bedömning som myndigheten har gjort, nämligen att det är nödvändigt med en nedstängning av säkerhetsskäl. Jag har inte hört något annat än det.
Då ligger det förstås på myndigheten att aktivt arbeta för att de konsekvenser som detta innebär avhjälps i så hög hastighet som möjligt. Regeringen ser mycket allvarligt på det inträffade. Det tror jag inte har undgått någon. Men det är också viktigt att konstatera att myndigheten inte har hemställt till regeringen om några åtgärder för att få ned handläggningstiderna.
Vi har följt detta noga. Vi har förstås varit i nära kontakt med myndigheten sedan vi fick information om detta i våras. Men det har inte funnits något underlag för regeringen att ta ställning till vad gäller exempelvis ökade ekonomiska resurser för att hantera situationen.
Det jag däremot har fått information om och som jag också kan informera kammaren om är att Lantmäteriet sedan i våras har inlett en så kallad särskild händelse med anledning av frågorna kring utlämning av handlingar både via kundtjänst och via e-tjänster. Myndigheten arbetar fortfarande med bedömningar av de ekonomiska och verksamhetsmässiga effekterna, och de beror i stor utsträckning på när och under vilka förutsättningar som e-tjänsten kan öppna igen.
Lantmäteriet har i år nyanställt ett tjugotal personer för att arbeta med sekretessprövning. Man har omdisponerat långt fler personer inom myndigheten för samma uppgift. För 2025 indikerar myndigheten att man kommer att behöva ytterligare medel för att hantera utlämnande av handlingar på ett någorlunda rimligt sätt, men denna fråga får vi återkomma till när vi vet mer.
Myndigheten har nu en ny ledning i form av en ny, vikarierande generaldirektör som arbetar för fullt både vad gäller säkerhetsfrågorna och vad gäller det nödvändiga i att kunna öppna upp detta så säkert och effektivt som möjligt. Den nya, vikarierande generaldirektören kommer förstås att få prioritera det arbetet. Men jag upprepar att det inte finns någon hemställan eller förfrågan om ökade resurser.
Då är det förstås viktigt att Lantmäteriet går till botten med vad som har hänt och hur man på ett säkert sätt kan öppna upp dessa viktiga akter igen.
Som jag sa i mitt tidigare svar har regeringen i dag fattat beslut om att ge Lantmäteriet i uppdrag att stärka sitt arbete med intern styrning och kontroll. Styrelsen i myndigheten har sedan tidigare tagit extern hjälp från annan myndighet. Jag har också aviserat att ytterligare åtgärder kommer att vidtas för att gå till botten med den situation som uppstått.
Detta är förstås viktigt, men jag vill återkomma till att jag inte har hört Jennie Nilsson säga att hon har några synpunkter på nedstängningen som sådan. Då är det förstås viktigt att vi ger den nya vikarierande generaldirektören förtroendet att arbeta med frågan internt på myndigheten.
När vi har mer precisa indikationer på hur mycket medel man skulle behöva är regeringen förstås beredd att fatta de beslut som kan krävas. Men vi har inte något sådant underlag. Vi har ingen hemställan från myndigheten.
Baserat på detta hoppas jag att kan svara på de frågor som Jennie Nilsson har ställt här i kammaren i dag.
2024-12-19 15:16:59
Andreas Carlson
Fru talman! Jag ska vara tydlig kring det som ministern uppfattar att han har hört, nämligen att jag inte tycker att man skulle ha hållit arkiven öppna givet de förutsättningar och de brister som fanns kopplat till sekretessprövningar. Jag bedömer att det säkert var rätt beslut. Enligt den medierapportering som har varit skulle detta beslut dessutom sannolikt ha fattats tidigare. Men det är en fråga som jag förutsätter att man får utreda och återkomma om.
Att man delar ministerns bild av att det var nödvändigt att stänga detta innebär däremot inte att man också delar ministerns bild av att ministern sedan inte har något mer ansvar och att allt ansvar ligger enbart på myndigheten.
Det är helt korrekt att det är myndigheten som måste ta fram underlag och förslag till beslut kring vad som behövs för att säkerställa att man får till en säkerhetsrutin som innebär att man inte riskerar att läcka hemliga dokument till en part som inte har dem. Det kommer att krävas nya system som behöver implementeras med nya säkerhetsrutiner. Det är ett gediget arbete.
Min fråga är: Har ministern säkerställt att myndigheten har de resurser som krävs för att göra detta jobb och få systemen på plats på ett sådant sätt att de kan fungera så som de måste fungera?
När nu de digitala registren är stängda krävs det manuell hantering av de förfrågningar som kommer in. Har ministern säkerställt att myndigheten har de resurser som krävs för den manuella hanteringen? Har ministern när det gäller det arbete som man har gjort - löpande via dialog och genom att följa frågan nära, som ministern uppger att man har gjort - varit nöjd med de svar han fått och med resultaten av detta?
Om han inte hade varit det borde man ha begärt in underlag. Då borde man ha agerat mycket tidigare än så här för att säkerställa att myndigheten gör det som krävs för att leverera på ett samhällskritiskt uppdrag.
Detta kom dessutom med en tajmning som enligt min mening är ytterst olycklig. Vi har haft en byggkris som har inneburit att byggsektorn i princip har kollapsat. Nu ser vi en liten ljusning. Räntan har gått ned. Inflationen är lägre. Det finns ett visst intresse - och ett visst tryck - av att komma igång med en del projekt. De riskerar nu att inte komma igång eftersom man inte kan få ut registeruppgifter. Det är en fullkomligt ohållbar situation.
Jag förstår varför Andreas Carlson och regeringen vill skylla enbart på myndigheten, men vi som riksdagsledamöter kan inte utkräva ansvar av en myndighet eller en myndighetschef. Vi utkräver ansvar av ansvarig minister, som i detta fall är Andreas Carlson.
Jag kan konstatera att jag egentligen inte fick svar på någon av de frågor som jag ställde. Jag förutsätter att ministern har svar på dessa frågor. Annars är detta mycket allvarligare än vad jag trodde när jag gick in i denna diskussion.
Jag ger ministern en chans till och upprepar mina frågor: Är det regeringens och ministerns bedömning att myndigheten har de resurser som krävs för att dels hantera de nedstängda digitala registren manuellt, dels åtgärda de säkerhetsbrister som finns och få igång systemen igen? Hur stora bedömer man att problemen är? Vilka är de samhällsekonomiska konsekvenserna?
2024-12-19 15:20:48
Jennie Nilsson
Fru talman! Det handlar inte om en ovilja att ta ansvar, tvärtom. Vi har vidtagit åtgärder, som ledamoten väl känner till.
En faktor, som också var en av orsakerna till att vi var tvungna att vidta åtgärder, är att det har brustit i informationsgivning till Regeringskansliet i de aktuella avseendena tiden före våren 2024. Det har jag också varit tydlig med utanför den här kammaren, fru talman.
Det finns många relevanta frågor som behöver ställas och som jag själv har ställt. Jag har själv inte fått svar på alla delar. Det är därför som vi i dag har fattat beslut om ett uppdrag att stärka arbetet med intern styrning och kontroll. Vi har gett besked om att det ska tillsättas en utredare för att gå till botten med de förevarande händelserna före våren 2024. Parallellt med detta är det förstås viktigt att myndigheten har de resurser som krävs för att kunna genomföra sitt uppdrag att öppna registren på ett säkert sätt och så effektivt och tidigt som möjligt. Här har myndigheten inte kommit med någon hemställan. Det pågår ett arbete internt på myndigheten, som jag ser som mycket angeläget och som leds av den vikarierande generaldirektören.
När vi får ett underlag och svar på de frågor som vi ställt om vad som kan behövas kommer vi förstås att vara beredda att fatta de beslut som kan krävas för att få en så viktig aktör som Lantmäteriet i en bättre funktion. Den har en avgörande del i samhällsbyggnadsprocessen, precis som Jennie Nilsson också understryker.
Om man tycker att nedstängningen är nödvändig tror jag att man behöver ta konsekvenserna av sina egna krav. Om man arbetar med att öppna registren på ett säkert sätt och samtidigt tycker att man inte kan öppna dem på ett osäkert sätt behöver man förstås be myndigheten att arbeta med detta och förstås ställa frågor till regeringen om hur man ska göra. Men jag har i dag svarat på de frågor som ledamoten har ställt, fru talman.
Därmed vill jag tacka för debatten och önska god jul.
Interpellationsdebatten var härmed avslutad.
2024-12-19 15:29:43
Andreas Carlson