Nya regler om mervärdesskatt för små företag och ändrade regler för vissa tjänster och konstverk
Debatt i text
Herr talman! Det här betänkandet handlar om lagändringar som görs med anledning av beslutade ändringar av EU:s mervärdesskattedirektiv. I betänkandet föreslås att omsättningsgränsen för mervärdesskatt höjs från 80 000 till 120 000 kronor och att företag som är etablerade i andra EU-länder får möjlighet att tillämpa omsättningsgränsen även i Sverige. Företag som är etablerade i Sverige får möjlighet att tillämpa undantag från skatteplikt i andra EU-länder.
Fler ska också få utfärda förenklad faktura, och vissa virtuella arrangemang och aktiviteter ska beskattas i Sverige om köparen finns i Sverige.
Till sist ska nuvarande begränsning som gäller den reducerade skattesatsen vid försäljning av konstverk tas bort och skattesatsen 12 procent gälla för all försäljning av konstverk, förutom att den inte får tillämpas tillsammans med reglerna om vinstmarginalbeskattning.
Detta kan tyckas som ett sammelsurium av olika frågor gällande mervärdesskatt, men de hänger ihop utifrån att alla handlar om att harmonisera svensk lagstiftning med EU:s mervärdesskattedirektiv.
Vi socialdemokrater ställer oss bakom förslaget i betänkandet och har därför inte lagt någon följdmotion eller något särskilt yttrande. Däremot vill vi återigen poängtera vikten av att värna mervärdesskatten som en effektiv intäktskälla för finansieringen av vår gemensamma välfärd. För att göra systemet transparent, effektivt och icke snedvridande bör mervärdesskatten i huvudsak vara enhetlig.
Mervärdesskatten är ett skatteområde som i dag har flera undantag från generalitetsprincipen. Regeringen bör därför arbeta för att se över de undantag som finns i dag. De varor och tjänster som har någon av de två nedsatta momssatserna bör främjas på annat sätt, främst via statsbudgetens anslagssida.
Den stora skattereformen 1990/91 byggde på ett antal fördelningspolitiskt sunda och ekonomiskt rationella principer för att utforma ett skattesystem som var både samhällsekonomiskt och fördelningspolitiskt effektivt. En av de bärande principerna var en mer neutral och likformig beskattning av olika delar av den privata konsumtionen.
Sedan reformen infördes i början av 90-talet har ett stort antal avsteg gjorts från dessa principer, med flera undantag som stora skattesänkningar på inkomster och förmögenheter. De stora skattesänkningar för dem som tjänar mest som SD och regeringen nu föreslår i sin budget är varken fördelningspolitiskt sunda eller ekonomiskt rationella. De handlar enbart om mer pengar till dem som redan har mycket och mindre eller inget alls till dem som har lite. Det är gammal klassisk högerpolitik för ökade klyftor och större ojämlikhet som läggs fram av SD och regeringen.
Alla dessa avvikelser, i kombination med andra förändringar av skattepolitiken efter reformens genomförande, har lett till att dagens skattesystem kännetecknas av stora och allvarliga problem. Det gäller även mervärdesskatten.
Behovet av en ny, omfattande översyn av skattesystemet är stort. Grundbultar för översynen ska vara att skattesystemet ska generera stabila skatteintäkter för finansiering av våra gemensamma åtaganden, vara enkelt för enskilda och bygga på principen om att skatt ska betalas efter bärkraft.
Jag yrkar bifall till utskottets förslag i betänkandet.
STYLEREF Kantrubrik \* MERGEFORMAT Nya regler om mer-värdesskatt för små företag och ändrade regler för vissa tjänster och konstverk
(Applåder)
2024-10-16 09:02:41
Marie Olsson
Herr talman! Det vi menar är att vi behöver se över det mervärdesskattesystem som vi har i dag. Vi menar inte att vi ska höja momsen på mat eller sänka momsen på det eller det. Det behöver göras en översyn av systemet så att det blir mer enhetligt, vilket det inte är i dag när det görs en massa avsteg hela tiden.
2024-10-16 09:07:43
Marie Olsson
Herr talman! Förvisso finns det ett antal avsteg när det gäller momsen. Men de två huvuddelarna handlar ändå om momssatsen på mat som vi köper i affären, vilket är en väldigt stor utgiftspost för många barnfamiljer, äldre och ensamstående.
Vi har också den så kallade turistmomsen, som är en väldigt viktig subvention för den typen av näringsidkande. Samma skillnader när det gäller momssatser finns dessutom i stora delar av Europa.
Jag tycker ändå att ledamoten behöver förklara om det är så att Socialdemokraterna menar att vi ska höja matmomsen. Eller menar ni att vi ska sänka övrig moms? Det är ändå detta det handlar om. Ska vi sänka den övriga momsen, eller ska vi höja matmomsen?
Det vore nog väldigt bra för åhörare och tv-tittare att få veta om Socialdemokraterna verkligen vill höja matmomsen.
2024-10-16 09:08:05
Fredrik Ahlstedt
Herr talman! Det vore önskvärt om representanter för regeringspartierna hade lika stor omsorg om barnfamiljer och ensamstående när man lägger fram budgetförslag som när man deltar i den här debatten. Förslagen till sänkningar av skatter gynnar inte direkt barnfamiljer och ensamstående. Den omsorgen önskar jag inom fler områden.
Vi socialdemokrater har inga tankar på att höja livsmedelsmomsen. Det är ett direkt svar. Men vi vill ha en mer enhetlig momssättning.
(Applåder)
2024-10-16 09:09:31
Marie Olsson
Herr talman! Betänkandet behandlar en proposition där det finns förslag om ändringar i mervärdesskatten. Det är förslag som i första hand påverkar små företag och enmansföretag samt hobbyverksamhet.
Regeringen vill förbättra och förenkla för småföretagen i Sverige. De små företagen är mycket viktiga för tillväxt och sysselsättning i Sverige. Enligt flera av branschens bedömare skapas sju av tio nya jobb i de små företagen i Sverige.
STYLEREF Kantrubrik \* MERGEFORMAT Nya regler om mer-värdesskatt för små företag och ändrade regler för vissa tjänster och konstverk
Även de minsta företagen och enmansföretagen har stor betydelse för tillväxten i Sverige. Det finns cirka 900 000 enmansföretag i Sverige. Även inom EU finns en stor andel av jobben i de små företagen, vilket gör detta till en prioriterad fråga.
EU-kommissionen kom för ungefär ett år sedan med ett förslag om ett nytt direktiv för små och medelstora företag, det så kallade småföretagardirektivet. Det gick ut på att stärka små och medelstora företag och försöka förenkla och förbättra regler och lagar.
Bland förslagen som sticker ut och är mer konkreta finns förenklad skattedeklaration och kortare betaltider. EU-kommissionen har arbetat med att följa upp frågan om kortare betaltider, och det har lett till en debatt även i Sverige. Debatten i Sverige handlar om att de stora företagen försöker stärka sin likviditet genom att förlänga betaltider gentemot sina leverantörer. Detta sätter naturligtvis stor press på många små och medelstora företag.
Herr talman! Det är i ljuset av detta som vi ska se propositionen och betänkandet. Regeringen föreslår att omsättningsgränsen ska höjas från 80 000 till 120 000 kronor för undantag från mervärdesskatteplikten. Till detta följer även att personer som omfattas av undantaget från skatteplikt ska få utfärda förenklad faktura. Detta ska ske som ett led i att ytterligare förenkla och förbättra för de små företagen.
Regeringen föreslår vidare ett antal ytterligare förändringar i mervärdesskattelagen som ska underlätta för företag etablerade i Sverige men med begränsad verksamhet inom Europeiska unionen genom undantag från skatteplikt. Regeringen föreslår också att det omvända förfarandet ska gälla, det vill säga att även en beskattningsbar person eller ett företag i ett annat EU-land ska kunna tillämpa undantaget från skatteplikt i Sverige.
Regeringen föreslår vidare andra förändringar med hänvisning till småföretagardirektivet för att förenkla för små företag.
Dessa förändringar kan delvis verka små och ske i marginalen, men de har stor betydelse för de små företagen i Sverige. De små företagen måste stärkas för att ytterligare öka tillväxten i den delen av ekonomin. Genom detta förslag kommer vi en bra bit på vägen.
Herr talman! Jag yrkar bifall till utskottets förslag i betänkande SkU3.
(Applåder)
Överläggningen var härmed avslutad.
(Beslut fattades under § 11.)
2024-10-16 09:10:18
Fredrik Ahlstedt
Herr talman! Jag blev lite nyfiken när det här med enhetlig mervärdesskatt dök upp. Jag skulle gärna vilja att ledamoten Olsson utvecklar lite vad hon menar. Är det ledamotens intention att vi ska höja momsen på mat? Ska vi höja momsen för dem som bedriver näringsverksamhet inom turism? Eller menar ledamoten att vi ska sänka den övriga momsen?
Jag tycker att det skulle vara intressant och klargörande att få reda på om Socialdemokraterna menar att vi ska höja momsen på mat.
(Applåder)
2024-10-16 09:06:41
Fredrik Ahlstedt