Avskaffat krav på tillstånd för hotell- och pensionatsrörelser
Debatt i text
Fru talman! Dagens debatt om avskaffat krav på tillstånd för hotell- och pensionatsrörelser kommer sannolikt inte att gå till historien som en av riksdagsårets mest spännande och minnesvärda debatter, i alla fall inte om man ser till antalet reservationer i betänkandet eller dess innehåll.
Jag kan till och med sträcka mig så långt, fru talman, som till att den fråga om brandsäkerhet som Vänsterpartiet lyfter i sin reservation - betänkandets enda - har goda intentioner och tar fasta på något viktigt. Jag delar emellertid utskottsmajoritetens uppfattning att det faktiskt får förutsättas att kraven på brandsäkerhet är kända och beaktas av den som ämnar öppna ett hotell eller pensionat.
Nuvarande hotellag kom till på 1960-talet. Syftet med lagstiftningen är att säkerställa att den som vill driva yrkesmässig verksamhet med ändamål att tillhandahålla tillfällig möblerad bostad ska ha de personliga förutsättningar som krävs. Definitionen är att den som har minst nio gäster eller fem rum måste bedömas klara av att driva verksamheten utan fara för allmän ordning och säkerhet. Lite tillspetsat tänker jag att en svensk motsvarighet till den koleriske Basil Fawlty i den klassiska brittiska tv-serien Fawlty Towers vore typen som Myndighetssverige ville hindra från att driva hotell.
Det vi debatterar här i dag, alltså att avskaffa det så kallade hotelltillståndet, är kanske ingen kioskvältare eller något som kommer att rendera i stora mediala rubriker, men inte desto mindre är det en viktig fråga för de näringsidkare beslutet berör.
Svensk besöksnäring är en för landet viktig näring. Den bidrar till att stärka vårt fantastiska land som varumärke, och den är jobbskapande. Hotell- och restaurangbranschen utgör för väldigt många den del av näringslivet där man fick sitt första riktiga jobb. Dessutom är branschen en betydande integrationsmotor - något Sverige verkligen behöver efter decennier av en alltför frikostig migrationspolitik. Det är en bransch väl värd att värna i så måtto att vi ger den goda och sunda förutsättningar att utvecklas.
Läser man betänkandet förefaller det som att alla partier i den här kammaren instämmer i detta eftersom den enda reservationen i dag inte motsätter sig hotelltillståndets avskaffande utan tar fasta på frågor som berör brandsäkerhet.
Med detta sagt, fru talman, måste jag medge att jag ändå är lite förbryllad. Jag är förbryllad över det faktum att trots att samtliga riksdagens partier i dag är för hotelltillståndets avskaffande behövdes det ett regeringsskifte för att det skulle bli verklighet. Så här är det. Frågan är inte ny, och debatten om regelförenkling är inte heller ny. En lång rad branschorganisationer, näringsidkare och företag har under många år påtalat att regelbördorna och det administrativa arbete som är deras konsekvens kostar svenska företag flera miljarder årligen i minskad produktivitet. Men det är inget tidigare socialdemokratiskt ledda regeringar har valt att ta fasta på.
Detta säger oss någonting om tidigare S-regeringars, och deras samarbetspartiers, syn på företagande och respekt för det arbete och slit människor faktiskt lägger ned på att driva företag.
För så här är det, fru talman. Företag är inte anonyma kolosser, utom möjligen i dystopiska science fiction-filmer där robotarna löpt amok och tagit över, utan det finns alltid strävsamma och hårt arbetande människor bakom företagslogotyperna. Det är fråga om människor som bygger Sverige och förtjänar att ges goda förutsättningar att ägna sig primärt åt sin verksamhet snarare än onödig och meningslös byråkrati.
Detta säger oss också någonting om respekten för våra myndigheter, som har till uppgift att hantera all byråkrati eller alla tillståndsansökningar. I det här fallet Polismyndigheten. Som om den inte redan har nog med att göra med viktigare samhällsproblem.
En överdriven regelbörda medför att Sveriges myndigheter blir nedtyngda av allehanda ärenden att handlägga som dessvärre ibland inte spelar någon som helst egentlig roll. I vissa fall handlar det om obsoleta regelverk, som i fallet med danstillståndet som tack och lov nu är avskaffat. Och nu är det alltså hotelltillståndets tur att avskaffas.
Vilka är det då som betalar för den överdrivna regelbördan? Att den kostar Sveriges företagare flera miljarder kronor i minskad produktivitet årligen har jag nämnt, men att Myndighetssverige hanterar en massa byråkrati som vi troligen klarade oss bättre utan betalar det svenska skattekollektivet för. Alltså vi som är här i kammaren i dag, våra grannar, föräldrar, vuxna barn och så vidare. Vi betalar det dels genom ökade kostnader, dels genom sänkt effektivitet hos de myndigheter som finns där för att serva samhället. Ytterst handlar det om en fråga om respekt. Respekt för hur vi bäst utnyttjar våra gemensamma resurser men också för de människor som försöker skapa arbetstillfällen och därmed skatteintäkter.
Så kan vi naturligtvis inte ha det. Missförstå mig inte. Jag förespråkar verkligen inte anarki. Det är klart att vi ska ha lagar och regler. Men de ska vara väl avvägda och rimliga och inte vara kontraproduktiva. Regler ska inte finnas kvar bara för att de alltid har funnits där. Till och med jag som konservativ förstår det. Varför har inte det varit en självklarhet för tidigare regeringar? Regelverken måste också gå i takt med det allmänna rättsmedvetandet för att uppfattas som relevanta att efterleva. Detta är något vi i Tidöpartierna har tagit fasta på, och resultatet ser ni bland annat i det här betänkandet. Men ni ser det också i andra relaterade betänkanden och inte minst i det faktum att regeringen nu tillsatt både ett regelförenklingsråd och ett implementeringsråd. Det speglar i alla fall vår gemensamma syn på vikten av att komma till rätta med det som upplevs som en orimlig regelbörda för näringslivet och en ineffektiv resursanvändning hos statliga myndigheter som vi menar ska ges möjlighet att lägga krutet på viktigare saker.
Fru talman! När jag nu avrundar detta anförande med att yrka bifall till förslaget i betänkande NU8 och avslag på den enda reservationen vill jag passa på att uttrycka ett visst mått av stolthet. Jag är stolt över det faktum att våra förslag om att skrota obsoleta och onödiga regelverk som vi drev inför döva öron under tidigare mandatperioder nu börjar bli verklighet. Det här är bara början. Tidöpartierna tar regelförenklingsarbetet på allvar för företagens, myndigheternas och Sveriges skull.
2024-11-20 11:07:36
Eric Palmqvist
Fru talman! Äntligen är ett ord jag vill använda för att beskriva det beslut som ska komma i dag.
Ibland kan frågor tyckas små när de ska beslutas, och de kan vara stora för den som ska leva med besluten och hantera effekterna av dem i vardagen. Därför blir jag lite förundrad när Vänsterpartiets Birger Lahti går upp i talarstolen och säger att även en blind höna kan hitta ett korn. Beslutet har stor betydelse även i de små delarna.
Efter åratal av det som uppfattas som onödig byråkrati och frustration kommer nu beskedet som hela hotell- och besöksnäringen har väntat på. Regeringen har lagt fram en proposition om att avskaffa tillståndskravet för hotell- och pensionatsrörelser och i stället ha ett anmälningsförfarande. Och det är det förslaget vi ska besluta om i dag.
Jag är oerhört stolt och glad över detta. Precis som tidigare sagts av Eric Palmqvist är det en ny regering nu. Man tar den här frågan på allvar. Det finns väldigt mycket att göra, men någonstans måste man börja beta av. Regelförenklingar som dessa är ett litet steg på vägen i ett större perspektiv. Man har också nämnt att det kommer implementeringsråd och regleringsråd som ska ta hand om frågorna, titta på och avgöra det som kommer till oss framöver och ta hand om det som redan finns. Arbetet är stort, men det pågår. Det känns riktigt bra.
Vad säger då det här beslutet? Jo, att den som avser att driva hotell- eller pensionatsrörelse som tar emot minst nio gäster samtidigt eller som har minst fem gästrum ska anmäla detta till Polismyndigheten. Då kommer vi in på var det här betänkandet kommer ifrån - det är från justitiedelen. Men jag är också glad att kunna konstatera att det är en samverkan mellan två departement. Det är viktigt när man arbetar med dessa frågor att kunna synka näringslivsperspektivet med den lagstiftning som ligger till grund.
Vad är det då som ska hända nu? Jo, det är att man ska göra en anmälan som ska vara skriftlig och innehålla ett fåtal uppgifter jämfört med tidigare, och sedan ska det vara klart.
Vad gör Polismyndigheten? Jo, den ska ha ett register för detta så att det finns antecknat vilka som har det. För att säkerställa att alla finns med och är sjysta företag ska polisen också se till att man anmäler sig. Annars blir polisen tvungen att göra någonting, och det blir att förelägga dem som inte gör det. De får kanske också ett vite. Det är väl helt okej, tänker jag, i en värld där vi ska se till att allt fungerar.
Det finns också i detta en del som handlar om tillsyn och kontroll. Det handlar om skyldighet att driva en rörelse så att den inte medför fara för allmänheten. De här delarna tas om hand och förs över till den nya lagstiftningen med endast språkliga och redaktionella ändringar.
När kommer då den här lagen? Jo, den träder i kraft den 1 januari 2025. Det är snart.
De hotell- och pensionatsrörelser som har beviljats tillstånd enligt äldre föreskrifter ska anses vara anmälda. De ska inte behöva ta tag i delar framåt, utan de finns med i den nya lagen.
Nu kan den här branschen se fram emot att slippa ett antal energitjuvar. Man slipper det ansökningsförfarande som tagit lång tid, särskilt när verksamheten ska byta föreståndare. Det har fått konsekvenser i form av väntetid för godkännande och fördröjd verksamhet. Det har också varit en osäkerhet för företagen när de försökt planera sin verksamhet.
Vi vet att utdragna processer hos myndigheter leder till att det är svårt att veta när tillstånden kommer. Det skapar osäkerhet och oklarheter som påverkar verksamheten i vardagen.
Den typ av ansökan om tillstånd hos Polismyndigheten med krav på att bifoga dokument som skapat sådan byråkrati försvinner. Nu ska allt detta tillhöra det förflutna.
Det nya förfarande som vi beslutar om senare i dag skapar också en mer jämbördig konkurrenssituation mellan näringens olika aktörer.
För er som lyssnar eller sitter på bänkarna där uppe och tittar: Den här debatten handlar också om er som reser och är intresserade av den delen. Som ni vet finns det numera något som heter Airbnb, och de har inte haft samma krav på sig som andra. Nu blir det mer jämbördigt.
Någon som följer debatten kanske funderar på var det här kommer ifrån och varför man har haft den här regeln. Det har man varit inne på tidigare i debatten. Den historiska förklaringen handlar om regler från 60-talet för att skydda gästerna. Då såg världen och samhället annorlunda ut. Numera har vi myndigheter som har lagstiftning att följa med brandskydd, arbetsmiljöregler och dataskyddsförordningen, och då är det detta som träder in. Därmed har man sett att de här sakerna tas om hand av de här myndigheterna. Upplysning brukar man inte lägga i lagstiftning, och det har man också fört ett resonemang om i det här underlaget.
Jag som moderat är stolt över att vi nu med en moderatledd regering kan ta det här steget. För vissa är det väldigt litet, och de undrar varför man har en sådan stor debatt om detta. Men det är så viktigt där ute.
Med det, fru talman, yrkar jag bifall till förslaget i betänkandet och avslag på reservationen.
(Applåder)
2024-11-20 11:18:23
Ann-Charlotte Hammar Johnsson
Fru talman! Man brukar säga att även en blind höna hittar ett korn ibland.
Avskaffat krav på tillstånd för hotell- och pensionatsrörelser handlar betänkandet om. Det gäller då mindre rörelser.
Vänsterpartiet ställer sig bakom regeringens förslag i propositionen. Men enligt oss bör regeringen återkomma till riksdagen med ett förslag som innebär att 7 § i den föreslagna lagen om hotell- och pensionatsrörelser kompletteras så att det framgår att anmälningspliktiga hotell- och pensionatsrörelser ska uppfylla kraven om brandsäkerhet i plan- och bygglagen och lagen om skydd mot olyckor. Om bestämmelserna inte kompletteras i enlighet med detta är min uppfattning att det felaktigt kan komma att uppfattas som att ett krav på markering av utrymningsvägar är det enda kravet på brandsäkerhet som måste efterlevas för att bedriva hotellverksamhet.
Jag har givetvis viss förståelse för regeringens invändningar, nämligen att det är rimligt att förutsätta att kraven om brandsäkerhet i annan lagstiftning är kända av dem som är ansvariga för hotell- och pensionatsverksamhet. Annars kommer de att uppmärksammas på dessa krav av tillsynsmyndigheterna.
Brandsäkerhet är en viktig fråga. Mot bakgrund av att det faktiskt brinner 100 gånger per år på hotell och pensionat i Sverige anser jag att det finns goda skäl till att ändå föreslå att en sådan upplysning ska införas i lagstiftningen.
Därför, fru talman, yrkar jag bifall till vår reservation i betänkandet.
2024-11-20 11:16:06
Birger Lahti
Fru talman! Även Liberalerna yrkar bifall till regeringens förslag om att avskaffa kravet för tillstånd för hotell- och pensionatsrörelser.
Vi ser det här förslaget som en viktig del i det arbete som den här regeringen gör för att minska byråkratin för Sveriges företagare och samtidigt få på plats en modern lagstiftning som ökar friheten för fler.
För de företagare som i dag driver hotell- och pensionatsrörelse i Sverige räcker det inte att uppfylla de vanliga kraven för att ha rätt att driva företag. Det krävs också en extra lämplighetsprövning där det prövas hos polisen om man är lämplig att driva hotell.
Som konstaterats här i salen är den här lagen en ganska otidsenlig kvarleva från den tid då hotellen skulle registrera sina gäster och sedan överlämna gästliggaren till polisen. Verkligheten har sedan länge sprungit förbi hotellagen. Därför tycker vi att det är bra att man nu äntligen har sett över den och föreslår att den ska avskaffas. Därmed får de företagare som driver hotell- och pensionatsrörelser i Sverige en chans att behandlas på samma sätt som alla andra företagare.
Dessutom anser vi att avskaffandet kommer att bli en avlastning för polisen, som rimligen har bättre saker för sig än att tvingas granska företagare som vill öppna upp sin verksamhet för gäster.
För att sänka kostnaderna, öka konkurrenskraften och öka handlingsutrymmet för svenska företag och svenska medborgare behöver regelbördan minskas. Detta förslag är ett steg i den riktningen.
Överläggningen var härmed avslutad.
(Beslut fattades under § 13.)
2024-11-20 11:24:36
Louise Eklund